Planlagte kursus

 

 Datoer på efterårets kurser: 

  Arkibas grundkursus: fredag d. 7. februar 2020

  Arkibas for øvede: fredag d. 28. februar  2020

  WordPress 2: torsdag d. 28. november 

 

 

 

 

             

 

  

Facebook kursus

  Fredag d. 07.11. 2019 på Ringe Bibliotek, Algade 40, 5750 Ringe kl.9.00

Arkivet på Facebook

Tre fjerdedele af danskerne bruger Facebook, og for mange er det den primære kilde til information. Men Facebook er først og fremmest en mulighed for at møde brugerne på en helt anden bane end i den faste åbningstid på arkivet. Kurset klæder jer på til at lave arkivets egen Facebookside. Du lærer, hvordan siden virker, hvad den kan bruges til, og hvorfor den er anderledes end traditionelle hjemmesider. Vi kommer også ind på, hvordan vi kommunikerer med brugerne og hvordan vi som arkiv forholder os til andre lokalhistoriske Facebook-sider. Endelig ser vi lidt på nogle af de andre muligheder for formidling på sociale medier, f.eks. på film- og fotoportalerne YouTube og Instagram.

Forudsætninger                                                                                                                    Fortrolig med computere og med at benytte internettet. Hvis du ikke har en personlig facebookprofil er det ok, men du skal være indstillet på at oprette en. Hvis dit arkiv ikke har en Facebook-side så opretter vi en til arkivet på dagen. Du må meget gerne have dit login til Arkibas med på kurset også. Hvis I er flere fra samme arkiv kan I sagtens arbejde med samme side på Facebook.

Hvis dit arkiv har en Facebook side er det rigtig vigtigt at du bliver administrator på siden inden kurset.

Underviser: Museumsinspektør Tissel Lund-Jacobsen, Øhavsmuseet Faaborg

Deltagelse for kurset incl. morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe er gratis, idet Veluxfonden giver tilskud.

 Tilmelding på SLA-Fyns hjemmeside: slafyn.dk/kursustilmelding eller

slafyn4@gmail.com med oplysning om:  Navn, Mailadresse, Arkivnavn, Kursusnavn og dato, alder og ja eller nej til erhvervsaktiv. Personlige oplysninger er kun til internt brug for at få tilskud. (Velux-fonden) Derudover vil dit navn fremgå på en deltagerliste, der sendes sammen med deltagerbrevet. Hvis man ikke ønsker sit navn på deltagerlisten, skal dette meddeles SLA-Fyn.

Der er plads til 15 deltagere. Man optages i den rækkefølge tilmeldingerne kommer ind. Der gives besked om I er optaget hurtigst muligt efter tilmelding. Kommer der ikke svar så kontakt SLA-Fyn efter 1 uge. Deltagerbrev udsendes umiddelbart før kurset.

   Vi opfordrer Jer til selv at medbringe PC, men vi har selv to, der kan lånes.

 Program:

Bemærk: Der serveres kaffe og brød kl. 09.00 – 9.15

9.15-11: Brug af Facebook. Hvem kan se hvad og hvorfor? Forskellen på sider og grupper. Vi opretter en side/gruppe til dem der ikke har. Øvelse: Indstillinger og administratorer på arkivets Facebook side

11-12: Hvordan kommunikerer vi med brugerne på Facebook?

Øvelse: Få flere medlemmer/brugere.

Øvelse: Lav et opslag og følg dets vej.

12-12.45 frokost

12.45-14: Arkibas og Facebook

Øvelse: Læg et Arkibas billede på Facebook.

Øvelse: Indsamling og verificering af data fra Facebook.

Øvelse: Lav en begivenhed.

Øvelse: kontaktoplysninger og kommunikation på Facebook.